تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی خوبان - ضرورت برخورداری یک استاد کامل از نظر آیت الله محمد شاه آبادی


امروز :
پایگاه اطلاع رسانی خوبان


حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد شاه آبادی، هفته گذشته در پاسخ به یکی از سوالات ارسال شده به سایت، در مورد ضرورت داشتن استاد کامل در سیر عرفانی بیاناتی فرمودند که نظر به اهمیت موضوع، در بخش خبری سایت به اطلاع عموم مومنین و علاقه مندان می رسد:

داشتن استاد کامل برای انسان ضروری و لازم است و استاد کامل کسی است که مدارج عرفانی را طی کرده و به مقام خفی و اخفی یعنی فنای در حق رسیده باشد و چنین انسانی سزاوار تبعیت برای سیر و سلوک می باشد و در میان علماء اسلامی هر کدام که از حب نفس خارج شده و به دنبال فرمان حق هستند یعنی فانی در حق گشته اند، داخل در استاد کاملند و راه شناخت چنین اشخاصی با گفتارها و تأییدات دیگران ثابت نمی شود و هر سالکی که بتواند در اثر متابعت از قوانین شرعی و عمل به وظائف دینی خود به مقام محضریت حق نائل گردد، خداوند استاد را به او معرفی می نماید. بنابراین سعی نمایید همه افعالتان در محضر حق انجام گردد تا بتوانید سره را از ناسره به نورانیّت الهی تشخیص دهید.
استاد کامل انسانی است که سیره عملی او سیره نبوی و علوی است و در میدان جامعه و در میان مردم زندگی می کند و خود را هم حفظ می نماید نه آنکه برای حفظ خویش لازم باشد کناره گیری و ترک اجتماعات مسلمین را روش خود قرار دهد و این به معنای نقص در سیر است نه کامل بودن سیر چنین اشخاصی. و لذا در روایات ما، انسانهایی که برای رسیدن به مقامات عرفانی از کار و کسب و زندگی کناره گرفته اند و ترک اجتماع می کردند و خود را محدود به جمع اندکی از خواص! می نموده اند، مورد سرزنش قرار دارند و این خلوت گرفتن ها به جهت توجه و حب نفس است و اگر انسانی از این مرز فراتر برود و فانی در حق گردد سزاوار نام گذاری به عنوان عارف کامل و استاد کامل می باشد.
در روایات داریم که یکی از اصحاب وقتی با امام صادق(علیه السلام) در مکه معظّمه بودند با دیدن کثرت جمعیت حجاج گفت : چقدر حاجی زیاد است. امام با تصرفی در ایشان حقیقت را نشان دادند که :« صدا و فریاد زیاد است ولی حاجی کم است.» اگر انسان، کمی سیر و سلوک نماید و آنچه را که دستور عمومی اسلام است رعایت کند و این کار را با حفظ درک مقام محضریت حق انجام دهد قابلیت برای تصرّف و عنایت پروردگار و وسائط فیض حق پیدا میکند و سره را از ناسره و ادعا را از حقیقت به نور الهی تشخیص میدهد.
که فرموده اند : « المؤمن ینظر بنور الله». بنابراین عرفانی مورد قبول و نظر پرودگار و اولیاء اوست که بتواند خود را در حال کسب و کار و تجارت و سیاست و زمامداری و عبادت و راز و نیاز و معاشرت با خلق حفظ کند و این عرفان همان عرفان انسانهای کامل یعنی چهارده معصوم(علیهم السلام) و یا کسانی چون سلمان (علیه الرحمه) که روششان و منششان مورد تأیید امام(علیه السلام) بوده است می باشد که اسلامی دین رهبانیّت و کناره گیری و انفرادی حرکت کردن نیست.


ارسال توسط مدیریت
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

ابزار وبمستر

عکس

خرید vpn

قالب وبلاگ