تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی خوبان - تراوشات سلوکی از عارف واصل آیت الله کمیلی خراسانی


امروز :
پایگاه اطلاع رسانی خوبان

- دروغ گفتن به خدا ، بدترین نوع دروغ است .

- آنچه كه سالك را به سرمنزل مقصود می رساند ، استمرار عمل صالح است .

- برای پیشرفت در این راه ، نه تنها اهل معصیت ، بلكه اهل غفلت را هم باید رها كنی .

- یكی از مواردی كه باعث شبهه در استاد می شود این است كه با جدیت شروع به عمل نمی نمایند و خودسازی را پیشه ی خود نمی كند .

- استاد نیمی از راه سلوك الی الله است .

- برای این راه كه پر از گذرگاههای دشوار و صعب العبور است ، استاد مهذب كامل بسیار ضروری است .

- توجه به حضور همه جایی حضرت صاحب الزمان ( سلام الله علیه ) ما را در مراقبه ی بیشتر كمك خواهد كرد .

- تسلط بر نفس اماره جز با تلاش و تحمل سختی ها حاصل نمی شود .

- اگر بلایی بر سالك رو كند نباید از آن فرار كند ، بلكه ناگزیر باید به آن راضی باشد تا به تدریج از او برطرف شود .

- تفكر در كلیات عالم طبیعت ، سالك را از مشغول شدن به جزئیات باز می دارد .

- هنگامی كه سالك از بلا فرار كند ، به تلخی مبدل می شود و  سُرور ، هنگامی كه سالك به آن مغرور شود به بلایی علیه سالك تبدیل می گردد .

- عارت نفس به خلوت و تنهایی ، اُنس به خداوند و عالم غیب را به ثمر می نشاند .

- تفكر لطیف و معنادار همراه با گرسنگی و سكوت ، زمینه را برای تحصیل معرفتی نورانی آماده می كند .

- بر سالك واجب است كه حق هر صاحب حقی را ادا كند و در آن حقوق اجحاف نكند و راه عدل را نسبت به دیگران پیش گیرد چرا كه  سبب سستی و بی حالی در سیروسلوك همین اجحاف است .

- اگر سالك در دنیا به كمال رسید كه رسید و اگر قبل از بدست آوردن كمال از دنیا رود ، شهید محسوب می شود . ( مهاجری كه به سوی خدا رفته است و بعد از مرگ به كمال می رسد )

- فرقی میان توحید الهی و ولایت اهل بیت علیهم السلام نیست . وقتی در عرفان عملی درباره ی وحدانیت خداوند سخن می گوییم در حقیقت از محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین حرف می زنیم .

- شناخت خداوند بدون معرفت به محمد و آل محمد علیهم السلام برای هیچكس امكان ندارد .

- كسی كه بین توحید و ولایت تفكیك قائل شود خطایش مثل روز ، روشن است و از عرفان عملی و نور باطنی هیچ بهره ای نخواهد داشت .

- بعد از مرتبه ی استاد ، ذكر و فكر روشنگر و درست ، راهنمایان سالك هستند .

- سالك نباید فقط به جنبه ی مستحبی بودن عمل نظر كند و چه بهتر با دستور استاد باشد تا از خطر حظّ نفس محفوظ بماند .

- بر سالك واجب است كه آنچه استادش درست و موجه می داند تعبداً و الزاماً بپذیرد و گرنه با شك و تردید و سئوال و اعتراض راه به جایی نخواهد برد .

- یكی شدن دلهای سالكین و تمركز همتشان در معرفت خدا ، در جذب امدادهای غیبی و بارش های الهی بسیار موثر است .

- بلا برای سالك نعمت است و صبر بر بلا ، از بهترین صبرهاست .

- فنا شدن در روح استاد موجبات فیض بردن از فیوضات و اشراقات استاد را فراهم می كند زیرا استاد ، شاگردش را در باطن و اراده اش ، مستعد این فیوضات می بیند .

- كتمان دائمی سببی قوی در اصلاح و تكمیل وجود سالك است و بستری است برای درك حقایق پنهانی كه بخاطر كوتاهی او در امر نگهداری سرّ ، از چشم او پوشیده مانده اند .

- كتمان برای پیشرفت روحی سالك اصل مهمی است با این توضیح كه از استادش نباید چیزی را كتمان كند .

- اگر سالك نسبت به ورودش به عرفان عملی و سیرو سلوك روحی ، به یقین برسد چاره ای جز رجوع به استاد كاملی كه مورد اطمینان او باشد ندارد و ما آن استاد را استاد خاص می نامیم .

- تعدّد استاد در عرفان عملی برای سالك مضر است و به عمر و وقت او خسارات می زند و سالك را به نتیجه ی مفیدی نمی رساند .

- نفی خواطر و صاف كردن ذهن و فكر از اغیار و تمركز قلب و روح در یاد حبیب – الله جل جلاله – از مهمترین امور سالك است .

- سالك با غلبه ی جنبه ی محبتی و عشق الهی بر روح ، از خاطرات سوء و ذهنیات بد خلاصی پیدا می كند .

- سالكین را هشدار می دهیم كه در این راه شتاب زدگی به خرج ندهند و یاس روحی را از خود دور كنند . چرا كه هر امری همیشه در وقت خودش حاصل می شود .

- سالك نباید انتظار داشته باشد كه استادش همیشه مواظب او باشد و كنترل حالات او را در دست بگیرد . چرا كه استاد به اندازه فیضی كه از عالم غیب می رسد و به اندازه ی قابلیت سالك عطا می كند .

- هنگامی كه سالك با دوستان و برادران دینی اش در مجلس ذكر خدا و در محضر استاد می نشیند واجب است كه قلب و افكارش را از كنكاش در احوال استاد و رفقایش نگاه دارد و از راه دادن سرزنش آنها در دل و افكارش جلوگیری نماید . زیرا این امر جداً خطرناك است و انسان را از اعلی علیین به اسفل السافلین پایین می آورد .

 - از دیدگاه عرفان صحیح ، ذكر مكاشفات برای این و آن جایز نیست مگر با مشورت استاد مخصوص به خود .

- یك نوع از استخاره ، استخاره ی دل است كه در دل خود نظاره كند و ببیند كدام عمل را بیشتر می بیند و به حكم دل خویش عمل كند .

- بر سالك پوشیده نیست كه همواره چاره ای جز پذیرفتن امر استاد ، آن هم از روی تعبد و اطاعت ندارد و این بخاطر تربیت نفس است .

- وظیفه ی سالك جهاد مستمر و طلب پی در پی و مصرانه و تلاش و كوشش استوار در رسیدن به هدف مورد نظر است .

- بیداری در سحرگاهان و برخاستن در شب ، از مهمترین شروط سالك است و رسیدن به مقصد مورد نظر جز با تهجد محال است .

- خوب است سالك كاسب ، دنبال شغلی بگردد كه با حال سلوكی او تناسب داشته باشد . بلكه او را توانمند كرده و در امر سلوك پیش ببرد .

- احترام فقها واجب است چراكه آنها پاسبانان شریعت نورانی اند .

- اگر سالك به اصلاح عیب های خود بپردازد به عیوب دیگران مشغول نمی شود .

- سوء ظن از مهلكات است .

- بعضی ها دوری از دنیا را در ریاضت ، و عدم سعی و تلاش در كسب و كار را پارسایی می بینند و این در حالی است كه مسئولیت نفقه ی خود و اهل و عیالشان بر گردنشان است .

-  مكاشفات ، خطرات و آفاتی دارد و سالك ناچار است كه آنها را كاملاً بشناسد تا از خواسته ی نفسش رها گردد .

- تفكر توحیدی و تعمق در نورانیت درون ، به سالك مجالی نمی دهد كه در مكاشفه ها بیندیشد .

- تمرین و عادت دادن نفس به انجام واجبات و ترك محرمات ، در به دست آوردن ملكه ی تقوا و عدالت ( اكتساب آن واجب است ) برای هر مسلمان از مرد و زن امری اخلاقی و ضروری است .

- تقوا مراتبی دارد و سالك در مرتبه ی بالای تقوا ، به نور افعال و افكار خود متاثر شده و كامل می گردد .

- بر سالك لازم است كه برای رسیدن به هدف ، باصلابت و قوت گام بردارد و نفس خود را رها نكند كه شك و تردید در آن راه پیدا كند .

- بر سالك لازم است كه به تعمّق و اندیشه در ذات خود و شناخت نفسش مشغول شود .

- سالك خودش صاحب گنج و گوهر ذی قیمت الهی است و استخراج این گنج  به دست اوست .

- سالك نباید به كمتر از خدای سبحان راضی شود و خواسته ی خدا را بر هوای نفس مقدم بدارد .

- تحمل جفای مخلوق و آزار دیگران ، خودخواهی نفس را درهم می شكند و صفایی در روح ایجاد می كند . پس از این حالت استقبال كن و در هر حال آن را غنیمت بشمار .

- سالك از دیدن عالم طبیعت و موجودات هستی ، لذت می برد . زیرا در آنها محبوب حقیقی خود را می بیند .

- در نهایت سلوك ، حقیقت اشیاء و حقیقت نفس ِ سالك برای او كشف می شود و از مرحله ی علمی به مرحله ی عینی و حقیقی منتقل می شود . و در این هنگام ندا می دهد : لیس فی الدار غیره دیار ( در خانه غیر از صاحب خانه كسی نیست )

- شریعت ، طریقت و حقیقت اموری سه گانه هستند كه لازم و ملزوم یكدیگرند و هیچ گاه در سیر روحی و عملی سالكین الی الله ، از یكدیگر جدا نمی شوند .

- راه رسیدن به حقیقت قرب و كمال ، همان عمل به شرع است و لا غیر .

- مطالعه ی كلمات و سخنان عرفا و بیان احوال ایشان ، باعث ازدیاد محبت سالك به اولیاء و صالحین می شود و بدین وسیله در مراتب باطنی ترقی می كند .

- هنگامی كه صفای دل محقق شود و سالك بتواند از عبودیتی كه ریشه ی آن ربوبیت است برخوردار شود ، اینجاست كه دیگر چیزی جز مورد رضای خدا از او صادر نمی شود و هرچه نزد خدا ناپسند و مكروه است از او زدوده می شود .

- پس تو ای سالك ممكن است در دل خود راضی به قضا و قدر الهی باشی ولی با این حال رفع اتفاقات رقم خورده را بخواهی .

- راه خدا ، راه محبت و توحید است .

باتشکر از وبلاگ طریق الی الله




برچسب ها: سیر و سلوک، سالک،
ارسال توسط مدیریت
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

ابزار وبمستر

عکس

خرید vpn

قالب وبلاگ